You are currently viewing Hvad er digital markedsføring og hvordan kommer du i gang med det?

Hvad er digital markedsføring og hvordan kommer du i gang med det?

Hvis du er i gang med at bygge din nye forretning op, hvad enten det er et tømrerfirma, en webshop eller noget helt tredje, så er markedsføringen ekstrem vigtig. I gamle dage, var det hele anderledes om markedsføringen var mere fysisk, på f.eks. banner, boards og lignende. I dag er der kamp til stregen når det gælder digital markedsføring. Markedsføring i den digitale verden dækker over mange begreber, som du kan læse mere om her.  

Hvor skal du markedsføre dig på nettet? 

Det er selvfølgelig helt individuelt, hvordan virksomheder markedsfører sig, men muligheder er der mange af. Hvis det kun handler om den digitale verden, så er det ekstremt vigtigt, at man kan blive fundet på søgemaskinerne. Og her gælder det om at være skarp. Der er nemlig mange ting, som der bliver vurderet, for at man kan rangere højt. Og det er jo det man gerne vil, for mange mennesker kigger faktisk for det meste kun på de første par sider når de bruger søgemaskiner. Det handler derfor om at være i toppen her, og det er hård konkurrence.  

Hvordan kan du komme højt på listen? 

Hvis du har en virksomhed, er det vigtigt at have en hjemmeside. Denne bør også være brugervenlig og designet ud fra nogle specielle rammer. Hvordan hjemmesiden er blevet bygget op, kan nemlig også have betydning for din rangering på søgemaskinerne. Når du skal have lavet din hjemmeside eller webshop, så kan du f.eks. bruge et webhotel. På https://minip.dk/ kan du læse mere om blandt andet domæne og hosting sites, også kaldet webhoteller. Her kan du også læse om IP-adresser, samt VPN og, hvorfor det er vigtigt at vide noget om disse ting. 

Det er ligeledes vigtigt, hvordan man har lavet beskrivelsen på søgemaskinerne, samt hvad søgeord man bruger. Lige præcis søgeord betyder også en stor del. Det er vigtigt at tænke sig godt om, og være kreativ. Digital markedsføring kan også handle om både linkbuilding og sociale medier. På de sociale medier, kan man være med til at give kunderne/følgerne et personligt indblik og være med til at skabe de mere nære relationer. Og her bliver der skubbet til følelserne, hvilket er ekstremt vigtigt ved markedsføring.  

Mange mennesker kan godt lide det personlige og være med til at se, at dem som er bag virksomheden bare, er almindelige mennesker. På de sociale medier er der mulighed for at præsentere medarbejderne, lave konkurrencer og fortælle om produkter eksempelvis. Her kan folk også kommentere, hvilket til gengæld både kan være negativt og positivt.