E-A-T er en forkortelse for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. I dette indlæg går vi i dybden med det tredje af de vigtige bogstaver – nemlig T for Troværdighed (“Trust” på engelsk). For hvad vil det lige sige, at en hjemmeside er troværdig? Og hvordan øger du troværdigheden? Det, og meget mere, kan du lære her.
Hvad er det nu lige, E-A-T er?
E-A-T-modellen er et super redskab til at optimere din hjemmeside, så den kravler op i Google. Ekspertise, Autoritet og Troværdighed er nemlig nogle af de kriterier, Google bruger, til at vurdere dit website og dets kvalitet.
Nu og her skal det handle om T’et i treenigheden, nemlig Troværdighed. Hvad er det, og hvordan får du det? Hvis du gerne vil lære mere om E-A-T, kan du læse vores indlæg om emnet.
Troværdighed forklaret
Og nu til sagen – vi skal have opklaret, hvad troværdighed er for noget. Det kan ikke helt adskilles fra sine søskende Ekspertise og Autoritet, men der er alligevel nogle bestemte ting, som kendetegner det.
Først og fremmest handler troværdighed – når vi snakker om E-A-T – om hjemmesiden og skribenternes troværdighed. Det handler altså om at skabe tillid til dem, der står bag hjemmesiden. For hvordan skulle man ellers kunne regne med deres ekspertise og autoritet?
Når du skal optimere din troværdighed, skal du skabe transparens omkring hjemmesiden. Det gælder for hjemmesidens formål og eksistensgrundlag, som skal fremgå klart og tydeligt. Men det gælder også for de enkelte skribenter og folk, der står bag hjemmesiden.
… Okay, så hvordan gør du i praksis? Det behøver faktisk ikke at være så svært, og du kan hurtigt komme i gang. Til at starte med får du 7 tips til at øge din E-A-Troværdighed lige nedenfor.
7 tips til at øge troværdigheden:
- Lad dit websites formål fremgå klart og tydeligt.
- Lav én eller flere sider, der præsenterer folkene bag sitet.
- Præsenter medarbejderne enkeltvis og med billede.
- Tilføj kontaktinformationer.
- Vær tilgængelig på telefon, mail, chat med mere.
- Link til sociale medier, og hold dem aktive.
- Implementer anmeldelser på hjemmesiden.
Linkbuilding og troværdighed
Du kan også bruge E-A-T-modellen i forhold til linkbuilding – det vil kun gavne dig. Tænk over, om de indgående links til dit website opfylder kriterierne. Er skribenterne eksperter med en høj grad af autoritet?
Er hjemmesiden, hvor de pågældende links kommer fra, troværdig? Fremgår det tydeligt, hvad hjemmesidens formål er? Er det nemt at komme i kontakt med skribenten og de andre folk bag sitet?
Hvis du kan svare ja til ovenstående spørgsmål, er der en god sandsynlighed for, at dine indgående links har godt med juice – altså at de virker godt i forhold til SEO og rangering på Google.
Hjælp til at øge troværdigheden?
Det kan fremme din online succes gevaldigt at kigge på E-A-T-modellen, herunder hvordan du øger din hjemmesides troværdighed. Scriptomist arbejder med E-A-T, SEO og online markedsføring til dagligt, og vi vil hellere end gerne hjælpe dig. Så hvis du har brug for en hånd, rækker du bare ud.