EAT. Det ligner mest af alt en bydeform af det danske “spis”. Men bare rolig, vi er ikke ude på at tvangsfodre dig! Tværtimod vil vi gerne forsyne dig med alt, hvad du skal vide om Googles E-A-T-kriterier. De har nemlig betydning for din SEO og din online ranking.
Hvad er E-A-T?
Godt, du spørger! EAT er en forkortelse for Expertise, Authoritativeness og Trust – altså Ekspertise, Autoritet og Troværdighed på dansk.
Det er 3 kriterier, som Google finder vigtige. Og derfor har de betydning for, hvor godt du ligger placeret i søgemaskinerne.
Der hersker en smule tvivl om, hvorvidt EAT er en reel del af Googles algoritme. Men der er ikke nogen tvivl om, at kriterierne har en vis betydning – og tager vi fremtids-brillerne på, kommer de med al sandsynlighed til at blive vigtigere fremover.
Her er, hvad vi ved om EAT
Ekspertise, Autoritet og Troværdighed er 3 kriterier, der indgår i Google’s Search Qaulity Evaluator Guidelines. Disse guidelines kan du tjekke ud, hvis du gerne vil blive klogere på Google og deres strategi. Det er dog lidt af en moppedreng, så det kræver en vis tålmodighed.
Heldigvis er der ingen, der forlanger at du læser manualen fra ende til anden. Det bliver til gengæld krævet af Googles Quality Raters. For faktisk opererer Google ikke kun via en algoritme – de har også mennesker af kød og blod ansat til at vurdere de forskellige hjemmesider og deres kvalitet.
Disse Quality Raters vurderer blandt andet hjemmesiderne efter E-A-T-kriterierne. De kigger altså kvaliteten efter i sømmene for at se, om hjemmesiden har ekspertise, autoritet og troværdighed.
Ekspertise, Autoritet og Troværdighed
Okay… Så hvad Søren vil det egentlig sige at have ekspertise, autoritet og troværdighed? Jo, kort og godt vil det sige, at man kan regne med dét, der står på din hjemmeside. Google modarbejder mis-information og fake news, så brugerne får serveret det bedste – og mest troværdige – indhold først.
EAT vurderes ud fra, om din side har ekspert-viden på sit område, om du er en værdig autoritet til at videregive denne viden, og om din hjemmeside i det hele taget er troværdig. Hvis du lever op til disse kriterier, har du langt større chancer for at få succes online.
Lyder det en smule fluffy? Så får du nedenfor nogle helt håndgribelige tips til at optimere EAT.
Tips til at optimere EAT:
- Vis hvem du er – med kontakt-info, handels-betingelser og privatlivs-politikker.
- Lav et lille skriv om hver medarbejder og vedkommendes ekspert-viden. Tilføj billede og kontakt-informationer.
- Nævn medarbejdernes kvalifikationer, udmærkelser, certificeringer, awards og så videre.
- Vær gennemsigtig omkring, hvad din virksomheds mission og værdier er.
- Link til relevante og troværdige kilder – ligesom vi har gjort i dette indlæg.
- Stræb efter at blive ekspert på dit felt – fx ved at udgive en bog om emnet.
- Opfordr kunderne til at anmelde din service. Besvar hver enkelt anmeldelse på en professionel måde.
Har du brug for hjælp til EAT?
Står du og mangler EAT-optimeret indhold til din hjemmeside? Eller måske et blog-indlæg a la dét her? Hos Scriptomist sætter vi din virksomhed i søgelyset – ikke mindst i søgemaskinerne. Vi laver SEO-optimeret indhold efter EAT-principperne, og vi vil også gerne hjælpe dig.
Vi glæder os til at høre fra dig!