Søgeoptimering

- Sådan gør du

Søgeoptimering er kort for søgemaskineoptimering. Endnu kortere er de tre bogstaver, SEO, som står for det engelske Search Engine Optimization. Kært barn har mange navne, men hvad går søgeoptimering egentlig ud på, og hvordan laver du det? Det får du svar på her! 

Søgeoptimering er lidt af en kunst, og det kræver mange timer og stor dedikation at sætte sig ind i alle aspekter. Det kan dog godt betale sig at hyre et professionelt webbureau til at gøre arbejdet, for søgemaskineoptimering kan give dig de konverteringer, du drømmer om. 

Hvad er søgeoptimering?

Søgeoptimering handler om at optimere din hjemmeside, så den bedst muligt passer til søgemaskinernes kriterier. Hvorfor? For at komme helt op i toppen på Google, Bing, Yahoo og alle de andre søgemaskiner. 

Vi mennesker opfører os nemlig ret så utålmodigt på internettet. Når vi søger efter produkter, tjenester eller information, bladrer vi sjældent længere end til side 2. Hvis du gerne vil have et flow af kunder og brugere til din side, er det derfor alfa og omega, at du har en god placering i søgemaskinerne. Og det får du med søgeoptimering. 

Sådan fungerer søgemaskinerne

Søgemaskinerne fungerer i høj grad efter nogle algoritmer. Disse algoritmer ændrer sig jævnligt, og derfor er det en stor og løbende opgave at holde sig opdateret på SEO. Det er ikke unormalt at have deciderede SEO-specialister siddende i fuldtidsstillinger, og det siger jo lidt om, hvor omfattende – og vigtigt – arbejdet er. 

Selvom søgemaskinernes algoritmer ændrer sig, er der alligevel visse kriterier, som forbliver det samme. De kan være rigtig gode at kende, hvis man gerne vil i gang med søgeoptimering. Nogle af disse kriterier er fx: 

  • Hjemmesiden skal skabe værdi for brugeren. 
  • Det kan den gøre ved at besvare et spørgsmål, som brugeren måtte have, tilbyde nyttig viden, give en trin-for-trin-guide eller lignende. 
  • Siden skal have relevans for brugeren. Det vil sige, at den skal give mening i forhold til den konkrete søgning, brugeren har foretaget. Indholdet skal altså matche søgeordet eller søgeordene bedst muligt.  
  • Hjemmesiden skal være brugervenlig. Teksten skal brydes op af overskrifter, billeder, citater med mere. 
  • Linkbuilding er en vigtig del af søgeoptimering. Links hjælper søgemaskinerne til at forstå, at siden har relevans og værdi, fordi den er delt vidt og bredt. 

Hvordan kan man lave søgeoptimering?

Der er mange dele af søgemaskineoptimering, som du måske kan fornemme ovenfor. Linkbuilding er en enormt vigtig del af SEO. Det er især fordi, at backlinks til din side hjælper søgemaskinerne til at forstå, at din side har værdi – for ellers ville folk jo ikke have lyst til at linke til den, vel? 

Jo flere links, du kan opbygge til din side, jo bedre. Men kvaliteten af linksene har også en vital betydning for søgeoptimering. Hvis linket til din hjemmeside ligger på store sider med meget autoritet, vil du få mere linkjuice – det betyder, at du får mest mulig SEO ud af dine links. 

Der er også andre ting, man kan tage stilling til, når det kommer til søgeoptimering og linkbuilding. I linkbuilding artikler kan man fx sørge for at bygge indholdet op rundt om de mest populære og relevante søgeord. På samme måde kan man inkorporere søgeord i ankerteksten til linket. 

Søgemaskineoptimering er vejen til online succes

Disse ting er virkelig bare toppen af isbjerget, når det kommer til, hvad man kan gøre med søgemaskineoptimering og linkbuilding for at få en bedre ranking i søgemaskinerne. Det er nemlig en hel videnskab, og med det rette webbureau kan søgeoptimering gøre en verden til forskel for din online succes og dine konverteringer.