You are currently viewing Hov! Hvor kom det nye E i E-E-A-T fra? Og hvad betyder det?

Hov! Hvor kom det nye E i E-E-A-T fra? Og hvad betyder det?

  • Post author:
  • Post category:Blog

Google laver løbende ændringer i deres Quality Rater Guidelines, og midt i december foretog de en ret markant ændring – der blev nemlig tilføjet et ekstra E til akronymet E-A-T. Men hvad står det nye E for, og hvad betyder det for dit indhold?

Hvis du interesserer dig for Googles algoritmer, eller du har fulgt lidt med her på bloggen, kender du forkortelsen E-A-T. Den står for “Ekspertise”, “Autoritet” og “Troværdighed”. Disse tre kriterier er væsentlige for, hvordan Googles algoritme vurderer dit indhold, og om det vil blive vist for brugerne, når de foretager en søgning.

I december tilføjede Google imidlertid et nyt bogstav til familien, nemlig E for “Erfaring”. Det nye kriterie betyder, at dit indhold også kan blive vurderet værdifuldt og troværdigt, hvis du har førstehåndserfaring med emnet. Er du med så langt? Så lad os dykke endnu længere ned i erfaringskriteriet!

Erfaring kan også være et tegn på kvalitet

Med det nye E i E-E-A-T bliver det klart, at Google også ser førstehåndserfaring som et tegn på kvalitet – i hvert fald i visse tilfælde og i visse udstrækninger. Det primære eksempel, som Google tager udgangspunkt i, er produktanmeldelser og –tests.

En god kvalitetsanmeldelse eller –test vil naturligvis være lavet af én, der selv har prøvet produktet. Ja, her kan førstehåndserfaringen måske ligefrem være mere værdifuldt end ekspertise. Lad os tage et eksempel for at gøre det mere konkret.

Lad os sige, at du skal købe en bog. Du går på udkig efter online anmeldelser og finder én, som er lavet af en bogblogger og én, som er lavet af en litteraturprofessor. Bogbloggeren har læst bogen, det har litteraturprofessoren ikke. Hvilken anmeldelse får du mest ud af?

Dansen mellem Erfaring og Ekspertise

De to E’er i E-E-A-T har et interessant, indbyrdes forhold. Når du skal skabe indhold, der tager højde for kriterierne, skal du sørge for, at erfaring og ekspertise udfører en fin og afbalanceret dans. Der er nemlig visse tilfælde, hvor erfaring er vigtigt, og andre, hvor det i stedet er ekspertise, der bør kendetegne indholdet.

Især når det kommer til YMYL-emner (Your Money Your Life-emner), skal du være opmærksom på dette. Her kan personlig erfaring nemlig godt være værdifuldt, men kun i en vis udstrækning. Google giver selv en række eksempler, som er meget hjælpsomme at kigge på.

Eksempel: Søvnudfordringer under en graviditet

Ét af Googles eksempler tager udgangspunkt i emnet, søvnudfordringer under en graviditet. Her kan en person med førstehåndserfaring fx bidrage med indhold om, hvordan man kan bruge puder til at sove komfortabelt og på en måde, der er sikkert for babyen, i det sidste trimester.

Derimod kan en ekspert bidrage med råd om, hvilken sovemedicin, der er sikker at bruge under en graviditet. Disse to typer indhold vil begge være værdifulde og troværdige for brugeren. Det vil til gengæld ikke være tilfældet, hvis en person uden ekspertise begynder at rådgive om medicinske produkter.

Der er altså a time and a place for både livserfaring og ekspertise, og hvis du forstår denne dans, kan du skabe kvalitetsindhold ud fra begge kriterier. Dansen skal være ekstra fint afstemt, når det kommer til emner som medicin, skat, lån, forsikring, valg med mere.