You are currently viewing <em>E</em>-A-T: Hvad er Ekspertise?

E-A-T: Hvad er Ekspertise?

At være eller ikke at være ekspert – det er spørgsmålet, når det kommer til E-A-T. Derfor bør du tænke over, om din online tilstedeværelse bærer præg af ekspertise. Hvis du gerne vil have succes med dit website, din SEO og din linkbuilding, så er der god grund til at lære det store E at kende.

I dag kan du ikke sige SEO uden også at sige EAT. De tre bogstaver står for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed, og de har alle indflydelse på din rangering i Google. Her på siden kan du lære om det første kriterie, Ekspertise. Så læs med og bliv ekspert!

(Pssst! Har du brug for at læse op på, hvad E-A-T er for noget? Så læs vores indlæg om emnet.)

Hvad betyder Ekspertise?

Du kender sikkert ordet, ekspertise, fra mange andre sammenhænge end lige E-A-T. Ekspertise vil sige, at man er ekspert på det område, man taler om. Man har altså nogle særlige kvalifikationer, eller en speciel erfaring, der gør én til ekspert på området.

Men lad os dykke ned i, hvad ekspertise helt præcis er for en størrelse i forbindelse med E-A-T. Her skelner Googles Quality Readers særligt mellem to former for ekspertise, nemlig:

  1. Formel ekspertise
  2. Hverdagsekspertise

1. Formel ekspertise

Formel ekspertise går ud på at have ekspertviden om specialiserede emner. Her er der ikke tale om overfladeviden eller tips og tricks, man lige hurtigt kan opsnuse. Formel ekspertise karakteriseres derimod af dyb viden og faglighed indenfor området.

Når vi skriver “specialiserede emner”, mener vi emner, som det ikke lige er alle, der kan (eller bør) rådgive om. Det kunne dreje sig om fagområder eller brancher indenfor sundhed, økonomi eller lovgivning.

2. Hverdagsekspertise

Du kan demonstrere hverdagsekspertise på områder, som er mindre formelle. Som ordet antyder, drejer det sig om hverdagsemner. Det kunne eksempelvis være indretning, opskrifter, have eller parforhold.

Der findes selvfølgelig formelle eksperter på disse områder (indretningsarkitekter, kokke, gartnere og parterapeuter). Men når det kommer til E-A-T, er ekspertviden fra “almindelige mennesker” nok i forbindelse med disse emner.

Hverdagsekspertisen ses ofte på blogs, i fora eller på de sociale medier.

Her er ekspertise særligt vigtigt

Googles Quality Raters er særligt opmærksomme på visse områder. Her er det ekstra vigtigt, at ekspertisen er i topform. Det drejer sig om de brancher, som man kalder for YMYL-brancher (Your Money Your Life).

Disse brancher beskæftiger sig med sundhed, kost, lovgivning og økonomi – ting, som potentielt kan skade mennesker. Websites, der beskæftiger sig med disse ting, skal derfor have en høj grad af formel ekspertise, hvis de skal have succes i Google.

Der kræves altså en større ekspertviden af hjemmesider, som skriver om medicin end sider, der giver tips og tricks til hår og makeup. Men der kræves også en højere grad af ekspertise på en tandlæges side end på en cykelhandlers.

Nogle hurtige tips til at øge din ekspertise:

  • Øg ekspertisen på dit website ved at blive ekspert på dit område.
  • Du kan eksempelvis udgive en bog om emnet.
  • Ansæt medarbejdere, som er eksperter.
  • Få eksterne eksperter til at bidrage til din hjemmeside.
  • Nævn eksperterne og “beviset” for deres ekspertise.
  • Eksempelvis kvalifikationer, certificeringer, awards og udmærkelser.
  • Sidstnævnte gælder, uanset om eksperten er intern eller ekstern.

Har du brug for eksperthjælp?

Det er bestemt ikke nogen skam at bede om hjælp, slet ikke når det kommer til avancerede emner som E-A-T. Scriptomist vil gerne give dig eksperthjælp! Vi arbejder med SEO og E-A-T til daglig, og vi er klar til at hjælpe din virksomhed frem i lyset med god online markedsføring.