Vidste du, at brugervenlighed er ét af Googles vigtigste kriterier – hvis ikke det vigtigste? Googles fornemmeste opgave er at servere indhold, som er relevant og skaber værdi. Og det gør det kun, hvis det er brugervenligt. Vil du gerne lære at lave brugervenligt indhold, som flyver øverst op på side 1 i Google? Så læs med her.
Hvad er brugervenligt indhold?
Måske er du i tvivl om, hvad det vil sige at skabe brugervenligt indhold? Det er meget simpelt, faktisk mere simpelt end ikke at gøre det…
Brugervenligt indhold hjælper brugeren i mål med sit ærinde. Det giver vedkommende en simpel løsning på “problemet”. Brugeren kan altså se en værdi i at blive på siden, læse den til ende og eventuelt klikke sig videre. Måske ender det endda i en konvertering, hvis det drejer sig om en forretning.
Når vi påstår, at det er simpelt at lave brugervenligt indhold, er det fordi, brugervenligt indhold er simpelt. Det svarer på et spørgsmål/løser et problem, og det gør det på en enkel og letforståelig måde.
Værdi og relevans
Værdi og relevans er vigtige nøgleord, når det kommer til at skabe brugervenligt indhold. Som vi har beskrevet ovenfor, skal siden skabe værdi i form af at løse et problem eller svare på et spørgsmål.
Den skal også være relevant for det, brugeren faktisk leder efter. Du skal derfor sætte dig godt ind i, hvilke emner eller services, der er relevante for din målgruppe. Skab indhold ud fra denne viden – gerne ud fra de søgeord, brugerne benytter.
Sådan skriver du brugervenligt
Lad os sige, at du skal skrive en artikel eller et blogindlæg. Du vil selvfølgelig gerne gøre det brugervenligt. Men hvordan?
Jo, først og fremmest skal du vide, at vi har en rimelig ringe tålmodighed på nettet. Som regel vil vi gerne have, at det går hurtigt og smertefrit.
Det gælder også, når vi klikker os ind for at læse om et givent emne. Det skal være lige til at spise, i forstanden let at fordøje og let at læse.
5 tips til brugervenligt indhold:
- Skriv letforståeligt og letlæseligt. Der er ikke nogen, der gider at læse akademiske afhandlinger online. Undgå lange og kringlede sætninger, og gør det kort og godt.
- Bryd teksten op. Gør teksten brugervenlig og overskuelig at se på ved at bryde den op. Lav mange afsnit (gerne efter hver fjerde linje), overskrifter og underoverskrifter.
- Indsæt billeder og videoer. Du kan også bryde teksten op ved at indsætte billeder og videoer. Det gør det til en meget mere appetitlig læseoplevelse.
- Brug punkter og lister. Hvem kan ikke lide at læse tips som disse? Gør teksten dynamisk med punkter og lister undervejs.
- Gør det nemt at finde rundt. God navigation er alfa og omega for brugervenlighed. Link til relevante interne sider og lav tydelige CTA’er (Call To Action).
Vil du have en hjælpende hånd?
Er du ikke den store skrive-haj? Mangler du lysende idéer til relevant og værdiskabende indhold? Hos Scriptomist skaber vi brugervenligt indhold, der hjælper virksomheder frem i lyset – og op på Google. Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med din advertorial, din artikel, dit blogindlæg eller dit website content.