You are currently viewing Miniguide til gratis linkbuilding: Her er seks metoder

Miniguide til gratis linkbuilding: Her er seks metoder

Gode links koster altid en formue….

Ovenstående er faktisk ikke helt korrekt.

Det er sandt, at man kan købe sig til gode links, men der er også rig mulighed for at bygge relevante og stærke links, der ikke koster noget. Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen, når det kommer til linkbuilding. I hvert fald skal man ikke undervurdere værdien af visse gratis links.

I dette blogindlæg vil jeg præsentere dig for seks metoder til at bygge gratis links. Det er metoder, du kan eksperimentere med allerede i dag.

#1 Få links fra leverandører, samarbejdspartnere m.fl.

Som forretningsdrivende handler det i høj grad om at bruge sit netværk – også når det kommer til linkbuilding.

Links fra leverandører og samarbejdspartnere kan være guld værd, da disse virksomheder ofte er virksomheder, der opererer i samme branche som dig. Derfor vil links fra disse være meget relevante, og relevans er som bekendt en vigtig faktor, når det kommer til linkbuilding.

Men hvordan får jeg links fra leverandører og samarbejdspartnere? Dette kan gribes an på forskellige måder, men ofte kræver det ikke meget mere end én flink e-mail eller et opkald.

Spørg pænt, om du må blive brugt som reference e.l. på deres hjemmeside og få i den anledning tilføjet et link til din hjemmeside. Det er en win-win situation for begge parter.

#2 Deltag i (relevante) debatter på fora

I dag foregår rigtig mange debatter via de sociale medier, men der findes også masser af gode fora på det øvrige internet. Nogle fora er meget nichespecifikke, mens andre fora er mere brede emnemæssigt.

Ofte opnår man størst værdi ved at bygge links fra relevante fora, så undersøg med fordel, hvilke fora der findes inden for din branche. Der findes f.eks. masser af fora inden for bolig, byg og have, der kan være relevante for dig, der driver et tømrerfirma, rengøringsfirma, vinduespudserfirma eller noget helt fjerde.

Deltag i debatterne og flet naturligt et link til din hjemmeside ind i en kommentar.

Eksempler på populære hjemmesider med fora:

  • Woman.dk
  • Cyberhus.dk
  • Computerworld.dk
  • Havenyt.dk
  • Min-mave.dk

#3 Skriv gæsteindlæg

At bygge links ved at skrive gæsteindlæg er ikke lige så udbredt, som det var for 10 år siden, men det er fortsat en metode, der virker. Derfor kan du med fordel undersøge, hvilke brancherelevante hjemmesider der modtager gæsteindlæg. Hvis de ikke har skrevet noget på deres hjemmeside, så sker der selvfølgelig ikke noget ved at række ud til dem. Det værste der kan ske er, at du får et nej retur.

Ved gæsteindlæg får hjemmesideejeren noget relevant indhold til sin blog, og du får et link til din hjemmeside. Begge parter får altså noget ud af et sådant samarbejde.

Find hjemmesider til gæsteblogging ved at søge på følgende via Google:

  • Indsend gæsteindlæg
  • Indsend artikel
  • Skriv et gæsteindlæg
  • Gæsteartikel
  • Gæsteindlæg

#4 Forkæl journalisterne med gode historier og få links (og omtale) retur

PR handler ikke nødvendigvis kun om at få taletid i medierne. Det kan lige så vel handle om at få nogle stærke links fra autoritære nyhedsmedier på nettet. Og hvis du kan få både omtale og et backlink, så er det heller ikke værst, vel?

Journalister har generelt rigtig travlt, og de modtager mange henvendelser på ugentlig basis, hvorfor det er alfa og omega, at du reelt har en god historie at fortælle, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at opnå omtale og linkjuice.

Sådan gør du:

  • Find en god vinkel på din historie (Hvad gør din virksomhed unik? Har du opnået noget ekstraordinært med din virksomhed? Gør din virksomhed en forskel for samfundet?)
  • Skriv en god og kort pressemeddelelse (få evt. hjælp udefra) – (Vi anbefaler Scriptomist ApS)
  • Kontakt relevante journalister
  • Følg op på dine henvendelser (journalister er som bekendt travle mennesker)

Tvpakkerguide.dk er et godt eksempel på en hjemmeside, der har succes med ovennævnte. Tvpakkerguide har adgang til en masse data med relation til markedet inden for tv-pakker og streaming, og disse data kan ofte bruges til at sige noget om udviklingen inden for underholdning og streaming – noget, som medierne er meget villige til at skrive om. Samme fremgangsmåde kan bruges inden for andre nicher og brancher.

#5 Opret brugerprofiler og link fra dine profiler

Et andet ældre linkbuilding-trick er at oprette brugerprofiler på diverse hjemmesider. Ofte er det muligt at tilføje en kort beskrivelse og indsætte et link til sin hjemmeside. Brug med fordel fem minutter på at få udarbejdet en ordentlig beskrivelse.

Links fra brugerprofiler er sjældent de links, der rykker flest placeringer i søgeresultaterne, men sådanne links kan være et godt supplement til andre links.

#6 Byt links med andre hjemmesideejere

Foruden samarbejdspartnere og leverandører, som vi omtalte tidligere, så har du sikkert også nogle venner, kunder eller andre, der har en eller flere hjemmesider. Disse personer kan du med fordel bytte links med, hvis du gerne vil optimere din linkprofil uden at skulle svinge kreditkortet.

Skal et linkbytte give værdi, så er det dog vigtigt, at det ikke sker AB – BA (altså at de to samme hjemmesider linker til hinanden). Det vil give større værdi, hvis der bliver byttet AB – CD, men det kræver naturligvis, at begge parter har adgang til mere end én hjemmeside.

Dette indlæg er skrevet af SEO-specialist, Søren Skriver.

Frederik

Frederik har en teknisk baggrund og har tidligere arbejdet med bl.a. programmering og webdesign før SEO rigtigt fangede hans interesse. Efter visibility.guru, i sin tid kom frem, så Frederik sin chance og sprang ud på dybt vand. Det har vist sig at være den helt rigtige beslutning. Men sin store interesse for SEO, og især linkbuilding, sidder Frederik i dag og assistere en lang række bureauer og større virksomheder med at styrke deres organiske vækst gennem linkbuilding og content marketing.

Skriv et svar