Hvordan er det, Google evaluerer links?

Antallet af links

Antallet af links er den første faktor, som Google tilføjede til deres enheder at rangere efter, hvor det førhen var de sider, der havde flest backlinks, som rangerede højest, og dermed var dette, der var den afgørende faktor, når det kom til rangering.

Idag er det fortsat en af de vigtigere faktorer, som man skal forholde sig til, men den kan ikke alene hjælpe dig med at komme højere op på ranglisten.

Det giver ingen mening for en side at linke videre til andre hjemmesider, som ikke kan relateres til din egen. Eksempelvis giver det ingen mening, at en hjemmeside om fodbold linker til en side om madlavning, hvilket også er en faktor, som der kigges på.

Diversiteten af links

Når folk taler om dig, hvad vil du så helst have? En person, der taler godt om dig, eller et helt netværk af folk der taler godt om dig og dine kompetencer?

Jo flere sider, der linker til din hjemmeside og skriver godt om den, desto højere kvalitet opnås der i det enkelte link.

Når Google analyserer din hjemmeside, giver det stærkere autoritet, hvis din side har en masse forskellige sider fra forskellige domæner, der linker til din hjemmeside, og det er derfor vigtigt, at man i forbindelse med udvælgelse af links til linkbuilding er meget varieret, da søgemaskinerne tager højde for dette.

Link kontekst

Googles søgemaskiner er så godt udviklede, at de også forstår selve konteksten af linket for at måle, om det overhovedet er relevant.

Google forstår, om links kommer fra hjemmesider, der kan kategorieres ensartet, og disse hjemmesider, der linkes indenfor samme kategori, anses derfor for at være mere værdifulde.

Søgemaskinerne evaluerer yderligere selv konteksten, som linket er indsat i, og ordene rundt omkring selve linket, da disse hjælper med at vurdere og forstå sidens emne, samt om linket giver mening i konteksten.

Udover de ord, som befinder sig rundt om linket, evaluerer søgemaskinerne også linksene, som ligger rundt omkring teksten. Linker linksene til kvalitetssider, giver dette selve teksten mere relevans, og der udsendes mere linkjuice.

Har din hjemmeside allerede et stort antal af links, er den mindre modtagelig over for linkjuice, fordi hjemmesiden allerede udsender autoritet til en masse andre sider.

Selve positioneringen af linket er endnu en faktor, som man skal tage højde for. Er linket eksempelvis positioneret i en del af hovedindholdet på en side, er chancen for, at dette opnår en større værdi hos Google, højere.

Indsættes et link i sidehoved eller sidefod, bliver det vurderet, som om det blot er der for at generere et backlink.

 

Ankertekst

Ankerteksten er den tekst, som man kan klikke på i artiklen. Den bør også sige noget om den side, den linker til. En ankertekst kaldes også i daglig tale for et hyperlink.

Da det normalt giver et søgeord eller en kort beskrivelse af, hvad der kan findes, hvis man trykker videre, anvender Google af den årsdag dette til at analysere og indeksere siderne.

Ved at analysere ankerteksten hjælper Google med at identificere de hjemmesider, som førsøger at snyde søgemaskinerne.

En måde, man kan styrke autoriteten på, er ved at bruge et nøjagtigt søgeordsmatch i en backlink-ankertekst.

Anvendes denne dog flere gange gennem mange backlinks, vil Google med stor sandsynlighed vurdere dette til at være brug af black-hat teknikker. Når backlinks skabes naturligt, har ankerteksterne tendens til at være forskellige.

 

Pålidelighed

En af de udviklinger, som har været i Googles algoritmer er TrustRank. Grundet dennes tilføjelse til algoritmen begyndte søgemaskinerne at afveje diverse hjemmesiders pålidelighed i forbindelse med rangering.

Jo tættere du er med betroede hjemmesider, desto bedre ser det ud i Googles øjne, og der presses mere linkjuice ud af “citronen”.

Hjemmesider, der er pålidelige, er dem, som hjælper brugeren og opbygger et site, som er sikkert og brugervenligt.

For at overveje hvor pålidelig en side er, kigger Google på, hvor gammel en pågælden side er, anvendelsen af sikkerhedscertifikater og kvaliteten af indholdet på hjemmesiden.

 

Links fra andre sider til din

Når man arbejder med linkbuilding, kan man vælge at arbejde med interne og eksterne links. Det er dog vigtigt, at man ved, hvad der vægter mest, når man skal rangeres på Google.

For at forstå dette skal du overveje, om Google stoler mere på en hjemmeside baseret på, hvad det siger om sig selv (interne links), eller hvad det siger om andre hjemmesider (eksterne links).

Hvad eksterne hjemmesider fortæller om din hjemmeside, er klart det, der vægtes højest blandt Google, når der skal rangeres. Dette betyder selvfølgelig, at backlinks er en afgørende faktor på dette punkt.

Links fra din hjemmeside til dens egne sider

De links, der indsættes på din hjemmeside, er ikke backlinks, som er specielt værdifulde for dig, men hjælper dog fortsat på dit sidehieraki til Google.

Lad os sige, at du ejer en salgsfremmende markedførings-virksomhed med et dybdegående blogindlæg, der fortæller, hvad salgfremmende marketing reelt set er.

Grundet denne publikations centrale placering for din virksomhed, kan kortere indlæg yderligere linke til dette hovedpost, hvilket fortæller Google, at dette er et hovedindlæg, der bør placeres øverst i bloghierakiet.

 

Links fra din side til andre

Links fra din hjemmeside til andre eksterne sider tæller også med i din placering.

Google vurderer, om dine links fører til populære, pålidelige og autorative hjemmesider.

 

Link hastighed

Dengang SEO var helt nyt, var backlinks en vigtig del, hvis man arbejdede efter black-hat metoden, som anvendes til at mislede søgemaskinerne.

For at imødekomme dette forstærkede Google sin algoritme til at identificere og straffe hjemmesider, der anvender disse metoder. En ressource, hvor dette kan måles, er ved, at man kigger på, hvor hurtigt din hjemmeside modtager links fra eksterne hjemmesider.

Hvis man optjener mange links indenfor en meget kort periode, er dette ofte en stor indikator for black-hat metoden, fordi en naturlig linkprofil stiger gradvist.

Nofollow eller dofollow

En anden faktor, som Google vurderer dine links efter, er no-follow.

Når links er placeret i linkkoden på din hjemmeside, ved en webcrawler om dette skal tælle med i rangeringen af hjemmesiden, som der linkes til.

For hjemmesiden, der linkes til betyder dette, at den ikke modtager linkjuice, når man anvender no-follow-links.

Som en standard er alle links do-follow, som udsender linkjuice. Ønsker du ikke at overføre autoritet gennem et link, skal man indsætte no-follow-“tagget”.

Hvis det eksempelvis er nødvendigt for dit blogpost at indsætte et link til en tvivlsom hjemmeside, kan du anvende no-follow-tagget for ikke at dele autoritet med den pågældende hjemmeside.

Tagget anvendes typisk til links, som fører til sociale medier eller blogkommentarer. 

Facebook, Instagram eller blogejere ønsker at undgå overførsel af autoritet til links, som alle brugere kan indsætte på deres sider. Dette anvendes hovedsageligt, da disse mellemrum ofte anvendes til spam.