Hvordan er det google evaluerer links?

Antallet af links

Dette er den første faktor som google tilføjede til deres enheder at rangere efter, hvor det førhen var de sider der havde flest backlinks som rangerede højest og dermed var dette som stod som den afgørende faktor når det kom til rangering.

Idag er det fortsat en af de vigtigere faktorer som man skal forholde sig til men, kan ikke alene hjælpe dig med at komme højere op på ranglisten.

Det giver ingen mening for en side at linke videre til andre hjemmesider som ikke kan relateres til din egen, eksempelvis giver det ingen mening at en hjemmeside om fodbold linker til en side om madlavning, hvilket også er en faktor som der kigges på.

Diversiteten af links

Når folk taler om dig hvad vil du så helst have? En person der taler godt om dig, eller et helt netværk af folk der taler godt om dig dine kompetencer?

Jo flere sider der linker til din hjemmeside og skriver godt om den, desto højere kvalitet opnås der i det enkelte link.

Når google analyserer din hjemmeside giver det stærkere autoritet hvis din siden har en masse forskellige sider, fra forskellige domæner der linker til dit website og det er derfor vigtigt at man i forbindelse med udvælgelse af links til linkbuilding er meget varieret da søgemaskinerne tager højde for dette.

Link kontekst

Googles søgemaskiner er så godt udviklede at de også forstår selve konteksten af linket for at måle om det overhovedet er relevant.

Til at starte med forstår google om links kommer fra hjemmesider der kan kategorieres ensartet og der disse hjemmesider der linkes indenfor samme kategori anses disse for at være mere værdigfulde.

Søgemaskinerne evaluere yderligere selv konteksten som linket er indsat i og ordene rundt omkring selve linket da disse hjælper med at vurdere og forstå sidens emne, samt om linket giver mening i konteksten.

Udover de ord som befinder sig rundt om linket evaluerer søgemaskinerne også linksene som der ligger rundt omkring teksten, er linksene der yderliger links til kvalitetssider giver dette selve teksten mere relevans og der udsendes mere linkjuice.

Har din hjemmeside allerede et stort antal af links er den mindre modtagelig overfor linkjuice, grundet hjemmesiden allerede udsender autoritet til en masse andre sider.

Selvepositioneringen af linket er endnu en faktor som man skal tage højde for, er det eksempelvis en del af hovedindholdet på en side er chancen for at dette opnår en større værdi hos google.

Indsættes et link i sidehoved eller sidefod, bliver det vurderet som om det er der blot for at generere et backlink.

 

Anker tekst

Anker teksten er den tekst som man kan klikke på i artiklen som og bør sige noget om den side den linker til, en anker tekst kaldes også i dagligtale for et hyperlink.

Da det normalt giver et søgeord eller en kort beskrivelse af hvad der kan findes hvis man trykker videre anvender, af den årsdag anvender google dette til at analysere og indeksere siderne.

Analysering af ankerteksten hjælper og google med at identificere de hjemmeside som førsøger at snyde søgemaskinerne.

En man kan styrke autoriteten er ved at bruge et nøjagtigt søgeordsmatch i en backlink-ankertekst.

Anvendes denne dog flere gange gennem mange backlinks vil google med stor sandsynlighed analysere dette til at være brug af black-hat teknikker. Når backlinks skabes naturligt har ankerteksterne tendens til at være forskellige.

 

Pålidelighed

En af de udviklinger som der har været i googles algoritmer er TrustRank. Grundet dennes tilføjelse til algoritmen, begyndte søgemaskinerne at afveje diverse hjemmesiders pålidelighed i forbindelse med rangering.

Jo tættere du er med betroede hjemmesider, desto bedre ser det ud i googles øjne og der presses mere linkjuice ud af “citronen”.

hjemmesider der er pålidelige er dem som hjælper brugeren og opbygger et site som er sikkert og brugervenligt.

For at overveje hvor pålidelig en side er kigger google på hvor gammel en pågælden side er, anvendelsen af sikkerhedscertifikater, kvaliteten af indholdet på hjemmesiden.

 

Links fra andre sider til din

Når man arbejder med linkbuilding kan man vælge at arbejde med interne og eksterne links. Det er dog vigtigt at man er ved hvad der vægter størst når man skal rangeres på google.

For at forstå dette skal du overveje om google stoler mere på en hjemmeside baseret på hvad det siger om sig selv (interne links) eller hvad det siger om andre hjemmesider (eksterne links).

Hvad eksterne hjemmesider fortæller om din hjemmeside er klart det som der vægtes højest blandt google, når der skal rangeres. Dette betyder selvfølgelig at backlinks er en afgørende faktor på dette punkt.

Links fra din hjemmeside til dens egne sider

De links som der indsættes på din hjemmeside er ikke backlinks som der er specielt værdifulde for dig, men hjælper dog fortsat på dit sidehieraki til google.

Lad os sige at du ejer en salgsfremmende markedførings virksomhed med et dybdegående blogindlæg, der fortæller hvad salgfremmende marketing reelt set er.

Grundet dette publikations centrale placering for din virksomhed kan kortere indlæg yderligere linke til dette hovedpost, hvilket fortæller google at dette er et hovedindlæg, der bør placeres øverst i bloghierakiet.

 

Links fra din side til andre

Links fra din hjemmeside til andre eksterne sider tæller også med i din placering.

Google vurderer, om dine links fører til populære, pålidelige og autorative hjemmesider.

 

Link hastighed

Den gang hvor SEO var helt nyt var backlinks en vigtig del, hvis man arbejdede efter black-hat metoden som anvendes til at mislede søgemaskinerne.

For at imødekomme dette forstærkede Google sin algoritme til at identificere og straffe hjemmesider der anvender disse metoder. En ressource hvor dette kan måles, er ved man kigger på hvor hurtigt din hjemmeside modtager links fra eksterne hjemmesider.

Hvis man optjener mange links indenfor en meget kort periode, er dette ofte en stor indikator for black-hat metoden grundet en naturlig linkprofil stiger gradvist.

Nofollow eller dofollow

En anden faktor som Google vurderer dine links efter er nofollow.

Når links er placeret i linkkoden på din hjemmeside ved webcrawler om dette skal tælle med i rangeringen af hjemmesiden som der linkes til.

For hjemmesiden der linkes til betyder dette at den ikke modtager linkjuice når man anvender nofollow-links.

Som en standard er alle links dofollow som udsender linkjuice. Ønsker du ikke at overføre autoritet gennem et link, skal man indsætte nofollow “tagget”.

Hvis det eksempelvis er nødvendigt for dit blogpost at indsætte et link til en tvivlsom hjemmeside kan du anvende no-follow tagget for ikke at dele autoritet med den pågældende hjemmeside.

Tagget anvendes typisk til link som fører til sociale medier eller blogkommentarer. 

Facebook, Instagram eller blogejere ønsker at undgå overførsel af autoritet til links, som alle brugere kan indsætte på deres sider, dette anvendes hovedsageligt da disse mellemrum ofte anvendes til spam.