Hvad enten der er tale om artikeldatabaser, gæsteindlæg, blogs eller andre typer af sider har du helt sikkert arbejdet med artikelupload i løbet af din SEO-karriere.
Links i indhold (in-content links) er stadig de mest værdifulde man kan få, og arbejder du ikke allerede med denne type linkbuilding kan det kun anbefales (f.eks. kan du starte med at kigge på denne liste over gratis link-muligheder)
Men vidste du at du kan få 10x mere ud af din linkbuilding? Jeg viser dig hvordan:
Linkværdi OG trafik.
Vi kan nok ikke snyde nogen. Grunden til at vi uploader en artikel til en artikeldatabase er så Google kan se vores link og give vores hovedside en bedre placering i søgeresultaterne, sådan at vi får mere relevant trafik.
Men det er spild af en god artikel kun at skrive den til Google. Hvis vi også skriver den sådan at den får nogle besøgende der klikker sig videre til vores side kan vi få både linkværdi OG trafik.
Du skal alligevel skrive artiklen så ved at bruge 10% mere tid og skrive noget fornuftigt frem for bare at lire ord af kan du få 10x mere ud af det.
Den simple plan
Det er egentlig simpelt nok:
- Find ud af hvad folk stiller af spørgsmål
- Skriv en artikel der svarer præcis på det
- Udgiv artiklen og se de besøgende strømme ind
Derfor skal du gøre det
Der er tre grunde til at du skal begynde at arbejde med artikelupload på denne måde:
- Du fremtidssikrer din linkværdi. Kloge hoveder påstår at Google i fremtiden vil lægge mere vægt på sociale signaler og reelle links der giver trafik frem for døde links som ingen ser.
Om det bliver sådan er svært at spå om, men chancen er der, og når det sker vil du være lysår foran konkurrenterne. - Du får bunkevis af relevant trafik. Hvis du f.eks. laver 50 artikler der hver giver dig 10 besøgende om måneden er det 500 ekstra besøgende hver evig eneste måned – ganske gratis.
- Du dominerer Google. Du kan ikke have alle 10 placeringer med din egen hjemmeside, men ved at udnytte dine linkbuildingartikler på denne måde får du en masse nye aktiver du kan kaste ind i Google.
Sådan gør du rent praktisk
Til at finde ud af hvad folk søger efter bruger jeg det dansk-udviklede værktøj Storybase. Der er sikkert mange andre værktøjer på nettet der kan det samme, men dette fungerer for mig. Det koster desværre lidt hvis du skal have mere end 10 søgninger per måned, men 10 kan også være fint for de fleste.
Søgningen
Jeg går ind på Storybase og laver min søgning. Det kunne f.eks. være cykelhjelm, hvor jeg får følgende resultater:
Man skal tage antallet af søgninger med et gran salt, som regel vil de rigtige tal være højere end det Storybase (og dermed Google) viser.
Nu har jeg fået ideer til de første mange artikler:
- Hvilken cykelhjelm skal jeg vælge?
- Hvilken cykelhjelm er bedst?
- Hvilken størrelse cykelhjelm?
- Er cykelhjelm lovpligtigt?
- Hvor mange bruger cykelhjelm?
- Skal man have cykelhjelm på?
- Cykelhjelm børn hvilken størrelse?
- Cykelhjelm hvilken størrelse?
- Cykelhjelm hvordan skal den sidde?
- Cykelhjelm hvorfor?
- Cykelhjelm hvornår?
- Er det ulovligt at køre uden cykelhjelm?
Nu kan jeg så gå i gang med at skrive linkbuildingartikler der besvarer disse spørgsmål, og samtidig har et fint godt link til min side om cykelhjelme.
Husk at:
- Hold det til én artikel per spørgsmål for at sikre at artiklen bliver relevant nok.
- Overskriften holdes så tæt på spørgsmålet som muligt, men skal selvfølgelig give mening.
Så ” Hvilken cykelhjelm skal jeg vælge?” er en fin overskrift i sig selv, mens ” Cykelhjelm hvorfor?” kan laves om til ”Cykelhjelm – hvorfor skal jeg huske den?” - Skrive artiklen så den giver en form for værdi – man skal have lyst til at klikke på dit link, og til at linke til artiklen.
Udgiv artiklen
Når du udgiver artiklen så sørg for at optimer den som du ville gøre det med enhver artikel på din egen hjemmeside.
Det vil sige du skal
- Lave en pæn URL
- Udfylde Titel
- Udfylde Meta Description
- Bruge billede med ALT-txt
- Sørge for at den er pæn og indbydende sat op.
Efterfølgende
Hvis domænet du udgiver artiklen på er stærkt og artiklen velskrevet vil du i løbet af et par måneder kunne se artiklen kravle op i søgeresultaterne og de besøgende strømme ind i din Analytics.
Har du skrevet en god artikel har den måske endda fået et enkelt link eller en facebook-deling helt af sig selv – ellers kan du give den lidt hjælp ved selv at dele den på Facebook eller ved at linke til den næste gang du udgiver en linkbuildingartikel.
Og sådan får du altså med et minimum af flid meget mere ud af din linkbuilding!